zondag 1 november 2009

Elektrolytisch verzinken

Zink is heden ten dage de meest toegepaste bedekking tegen corrosie van ijzer en staal dat wordt blootgesteld aan atmosferische omstandigheden. Doordat zink onedeler is dan staal, offert zink zich eerst op bij optredende corrosie. In vaktaal zegt men daarom dat zink een goede kathodische bescherming biedt.
Elektrolytisch verzinken is het langs elektrolytische weg aanbrengen van een relatief dunne, zeer goed hechtende zinklaag op een ander metaal (meestal ijzer of staal), met als voornaamste doelstellingen het verbeteren van de corrosieweerstand en het verbeteren van de decoratieve eigenschappen.
Er zijn verschillende methodes om zink aan te brengen. De meest bekende zijn elektrolytisch verzinken (of galvaniseren), thermisch verzinken (of volbadverzinken, vuurverzinken, warm verzinken), en metalliseren (of zinkspuiten).



In vergelijking met andere methodes om zink aan te brengen, biedt elektrolytisch verzinken de volgende voordelen :
  • De laagdikte van de zinklaag is nauwkeuriger te sturen.
  • Bij elektrolytisch verzinken is er een metaalbinding tot in de kristalstructuur van het grondmetaal. Daardoor is de hechting van een elektrolytisch aangebrachte zinklaag beter dan bij om het even welke andere oppervlaktetechniek.
  • Het is mogelijk om kleine laagdiktes aan te brengen (5 tot 25 micron), wat van belang is bij voorwerpen waarbij een bepaalde maatnauwkeurigheid dient gerespecteerd te worden (schroefdraad, passingen, kleine gaatjes, ...).
  • Het ganse verzinkingsproces gebeurt bij een temperatuur van max. 70 °C, zodat geen vervormingen optreden bij dun plaatmateriaal.
  • Het verzinkte oppervlak blijft mooi egaal (geen aflopers, geen oneffenheden). De harde metaallaag is goed bestand tegen krassen en stoten.
  • Een elektrolytisch verzinkt oppervlak is zonder problemen overschilderbaar.
  • Elektrolytisch verzinkt staal heeft decoratief uiterlijk.

De maximum afmeting die wij kunnen verzinken bedraagt 1,2 meter x 1 meter x 0,4 meter, en het maximum gewicht bedraagt 80 kg per onderdeel. Kleine onderdelen worden behandeld in een langzaam in een bad ronddraaiende trommel. Iets grotere onderdelen, of onderdelen die in een trommel kunnen vervormen of samen klitten, worden opgehangen op rekken. De voorbehandeling bestaat standaard uit afkookontvetten, beitsen en elektrolytisch ontvetten. Andere voorbehandelingen zoals stralen, borstelen, schuren, ontlakken en dergelijke zijn eveneens mogelijk.

Na het aanbrengen van de zinklaag wordt er een transparante (‘blauwe’) of een gele chromateringslaag aangebracht, om de zinklaag nog beter te beschermen tegen weersinvloeden. Deze chromateringslaag zorgt er bovendien voor dat de verzinkte onderdelen zonder problemen kunnen gelakt worden. Door verzinken en lakken te combineren, bekomt men een duplex coating, die een uitzonderlijk hoge corrosiebescherming kan bieden.

Van stukwerk tot grote reeksen, elke seriegrootte is mogelijk.
Typische toepassingen van elektrolytisch verzinken zijn auto-, fiets- en motorfietsonderdelen, nagels, schroeven, bouten en moeren, bouw- en meubelbeslag, ijzerwaren en gereedschappen, machine-onderdelen, huishoudelijke artikelen, verbindingsartikelen, bevestigingsartikelen enz.

Geen opmerkingen: